E-mailový marketing používá e-maily jako nástroj k budování vztahu s potenciálními a stávajícími zákazníky a k prodeji produktů nebo služeb.
Kdykoliv společnost pošle e-mail, lze to považovat za formu e-mailového marketingu. E-mailing je jeden ze segmentů online marketingu stejně jako například marketing na sociálních sítích nebo obsahový marketing.
E-mailing může odběratelům poskytovat různé typy obsahu, například:
- Aktuality o společnosti
- Informace o produktech a službách
- Novinky v oboru
- Upoutávky s odkazy na nové články nebo videa na blogu
- PR zprávy
- Případové studie
Jak e-mailový marketing funguje
Díky nízkým vstupním nákladům je e-mailing dostupný i pro malé a začínající firmy. Na svůj web můžete například umístit formulář k odběru novinek. Když se někdo zaregistruje, můžete mu začít odesílat e-maily.
Největšími výhodami e-mailového marketingu jsou nízké provozní náklady a jejich vysoká návratnost.
Pravidelné zasílání e-mailu je jednoduchý a efektivní způsob komunikace vaší společnosti se zákazníky.
K e-mailingu lze použít celou řadu nástrojů, které umožňují odesílat e-maily automatizovaně a různým segmentům zákazníků. Pokud se například někdo nově zaregistruje do vaší databáze, začnou se mu podle nastavených pravidel a intervalů zasílat naplánované e-maily.
Jak s e-mail marketingem začít
Efektivní e-mailový marketing nenastavíte přes noc, je potřeba mít plán, vše pečlivě připravit, průběžně vyhodnocovat a optimalizovat. Jak s e-mailingem začít?
Vytvořte svou databázi
To nejdůležitější, co potřebujete, je databáze kontaktů. Možná již nějaké kontakty máte, pokud ne, je potřeba vymyslet, jakým způsobem budete nové kontakty sbírat tak, aby vám e-mailový marketing přinášel výsledky. V žádném případě ale databázi nekupujte! Odesílali byste nevyžádané e-maily a lidé by vás začali označovat jako spam. Časem by se stalo, že vaše doména bude na black listu mail serverů a vaše e-maily budou padat rovnou do spamu. Proto nekupujte databáze. Nemá to smysl. Cílem e-mail marketingu je vytvářet kvalitní databázi lidí, se kterými budujete dlouhodobý vztah.
Jak budovat kvalitní databázi kontaktů? Můžete začít
- Přidáním stávajících zákazníků
- Formulářem pro odběr novinek na vašem webu
- Vytvořením „magnetu“, který přitáhne zájemce (např. e-book, případová studie, video kurz, sleva apod.) výměnou za e-mail
- Přidáním odkazu na formulář pro registraci k odběru novinek nebo odkazu na „magnet“ do podpisu v e-mailech zaměstnanců
Postupujte podle legislativy
E-mailing se řadí mezi online kanály, kterým byste měli věnovat zvýšenou pozornost v souvislosti s GDPR. Základem je mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení od svých kontaktů. A dále například jednoduchá možnost odhlášení z odběru e-mailů. V tomto směru vám pomohou e-mailingové nástroje, které vás GDPR provedou a vše důležité umožňují nastavit.
Udržujte pravidelnost
S odběrateli komunikujte pravidelně. Vyvarujte se delších pauz. Pokud někomu odešlete mail po půlroční odmlce, nemusí si vás už pamatovat nebo ho už nebudete zajímat.
Optimalizujte e-maily pro různá zařízení a e-mailové klienty
Lidé otevírají e-maily v různých zařízeních, proto je důležité, aby se zobrazovaly správně nejen v počítači, ale také v tabletech a mobilech. Zároveň existuje mnoho e-mailových klientů, otestujte, jak se vaše zprávy zobrazují v těch nejpoužívanějších. Pokud se vaše e-maily nezobrazují správně například v mobilech nebo Gmailu, pro tyto lidi bude složité nebo nemožné si je přečíst. Svoji e-mailovou šablonu si proto nejdříve důkladně otestujte, než ji začnete používat.
Segmentujte databázi
Pokud je vaše cílová skupina rozdělena do různých segmentů, měli byste databázi segmentovat, například podle zájmů, pohlaví nebo chování na webu. Každému v databázi pak můžete posílat relevantní e-maily. Pokud máte například e-shop s pánskou a dámskou módou, můžete začít tím, že budete odesílat e-maily segmentované podle pohlaví. Protože muže pravděpodobně nebudou zajímat tipy na letní outfity pro ženy. Se segmentací můžete zajít dál a cílit například na zákazníky podle jejich zájmů. Pokud vysegmentujete zákaznice, které často nakupují boty, jistě je potěší, když jim pošlete tipy na nové kousky, slevový kupon nebo informaci o akci.
Vyberte vhodný nástroj pro e-mailing
Na trhu jsou různé nástroje pro rozesílání e-mailů. Liší se cenou, kvalitou i dostupnými funkcemi, například možností automatizace a segmentace databáze.
Testujte, vyhodnocujte a optimalizujte
E-mailingové nástroje mají velmi detailní statistiky o úspěšnosti odesílaných jednorázových i automatizovaných kampaní. Můžete v nich zjistit například otevíratelnost e-mailů, proklikovost, odhlášení z odběru a další důležité údaje. Většina nástrojů také umožňuje A/B testování, díky němuž můžete testovat různé varianty předmětů, zjistit, která varianta vám nejlépe funguje, a tu používat.